Hulp van een ambassadeur

Hulp van een ambassadeur door toestemming voor gebruik van afscheidsfoto’s

Om je te helpen bij het verkrijgen van toestemming voor gebruik van afscheidsfoto’s heb ik een telefoonscript gemaakt. Een soort stappenplan dat je volgt wanneer je in gesprek gaat met je bestaande ‘oude’ klant. Waarom zou je in gesprek gaan met deze klant? Dat is omdat je graag foto’s wilt gebruiken in je portfolio. Dit kunnen foto’s zijn die je gebruikt in PR materiaal als op een brochure, in een voorbeeld album of zelfs op je website.

Hiervoor heb je uiteraard toestemming nodig! Ze hebben van te voren niets getekend waarop staat dat jij de foto’s die je voor je klant maakt kunt gebruiken op enige wijze. Dat past ook niet bij afscheidsfoto’s. Deze zijn in een intieme sfeer gemaakt. Ze zijn enkel voor de familie zelf gemaakt.

Toch kan het heel fijn zijn dat je van echte situaties waar je zulke mooie momenten hebt kunnen fotograferen anderen kunt laten zien hoe knap je dit gedaan hebt. Je bent immers ook trots op je werk.

Als te gekke bijkomstigheid van het vragen voor toestemming ga ik er vanuit dat je zelfs een mooie recensie zou mogen ontvangen wanneer blijkt dat je een ware ambassadeur hebt van je werk. Dat is werkelijk geweldig en die kans moet je niet voorbij laten gaan.

Een ambassadeur kan je verder helpen

Wanneer je online zoekt naar bijvoorbeeld een restaurant, dan zoeken velen op IENS, of ben je op reis en wil je de leukste hotspots vinden dan is tripadvisor heel populair, zoek je een product wat je online wilt aanschaffen dan is Bol.com een heel populaire webwinkel. Maar wat maakte het dat deze websites zo gewild werden om te gebruiken? Dat komt vooral door de recensies van de gebruikers! De sterren die men toekent aan een restaurant, een plek of product met de omschreven service die men wel of niet heeft ontvangen geven aan of iemand de plek of het product aanbeveelt.

Klopt het dat je ook sneller geneigd bent om te gaan naar een restaurant met de hoogste score aan positieve reacties? De aanbevelingen van anderen zorgen ervoor dat we geloven dat iets goed is en gewaardeerd wordt. Het geeft ons vertrouwen dat het voor ons ook geschikt kan zijn. Velen zijn je immers voor geweest. Zo kan het voor jou ook gaan: je krijgt een bezoeker op je website en deze kijkt rond om te zien of jij voor hen kunt doen wat ze wensen. Hoe fijn en mooi is het dan dat ze kunnen lezen dat al meerderen een goede ervaring met jou hebben gehad?

Je laat dus niet alleen je foto’s zien, maar je laat ook anderen over je spreken. Dat is goud waard!

Op zoek naar je ambassadeur

Bedenk goed wie je kunt benaderen voor een gesprek. Je hebt hiervoor zekerheid nodig dat dit ook werkelijk een tevreden klant van je is. Een ambassadeur is een tevreden klant die je ook aanbeveelt aan anderen.

Meestal weet je wel welke mensen je hiervoor het gemakkelijkst kunt vragen; hier had je tijdens de reportage ook al een fijne klik mee. Ze waren bijvoorbeeld al blij met jou dat je kwam fotograferen alvorens ze het resultaat hadden gezien.

Voel je goed wanneer je ze gaat benaderen aan de hand van het telefoonscript. Je gaat allereerst met ze in gesprek voor een goed gevoel. Energie is over te brengen, ook aan de telefoon. Wanneer jij laat horen dat jij je goed voelt dan gaat de ander daar makkelijker in mee.

Extra tips

Omdat het script al een poos geleden is gemaakt, geef ik je graag nog wat extra tips mee.  Een aantal zaken die ik ook belangrijk acht:

  • Geef aan waarvoor je contact zoekt; met een hulpvraag. Zodat men achteraf niet denkt: die vroeg alleen maar voor eigen ‘gewin’.
  • Geef duidelijk aan dat je dankbaar bent dat ze niet alleen jou maar ook anderen kunnen helpen. Bedank de persoon die je spreekt voor hun tijd vooraf en ook aan het einde van het gesprek.
  • Ben ook dankbaar wanneer ze het gesprek wel zijn aangegaan, maar niet meewerken om foto’s te tonen. Het is hun recht om nee te zeggen. Geef ze nooit het gevoel dat je teleurgesteld bent.

Zorg er voor dat mensen zich niet af hoeven vragen of je schijn-interesse toonde voor dit gesprek. Je stelt hen vragen en je laat ze vertellen om meer te weten te komen en om uiteindelijk iets voor elkaar te krijgen. Houd een open houding en laat jouw gevoel hierin niet meespelen.

In dit script ga ik er ook vanuit dat je een aanbeveling (recensie) kunt ontvangen, of je nu wel of geen foto’s van ze mag gebruiken. Dat is wat ik al eerder zei: goud waard!

Ben je klaar om het script te ontvangen? Graag stuur ik het per email naar je toe. Vul daarvoor je gegevens even in.