Je hebt geleerd hoop te hebben

Posted on 25 mei 2020 in Ondernemer, expert, leider, Tips & informatie | 0 comments

Je hebt geleerd hoop te hebben

Gisteren werd er gesproken over vakantie in ons gezin. Dat we wellicht toch kunnen gaan deze zomer. 

Eerder werd op het nieuws gemeld dat Spanje voor toerisme open gaat vanaf 1 juni. Laten we nu tickets geboekt hebben naar Valencia dit jaar. 
De musea gaan weer open en de restaurants mogen weer gasten ontvangen. Zelfs de vliegtuigmaatschappijen gaan weer vliegen.

Prettige berichten om weer wat meer vrijheid te mogen ervaren tijdens deze Corona-crisis.

We zouden deze tijd niet zijn doorgekomen wanneer er geen hoop was. Ofwel vertrouwen in het feit dat het wel weer goed zal komen.

Ik heb veel nagedacht over het woord hoop. Het woord betekent meer dan ik ooit dacht. Mijn man, die majoor in het leger is, zegt altijd: Hope is not an option.

Nee, in het leger heeft men duidelijkheid nodig, dat begrijp ik, dus bekijkt men het niet vanuit de optie om te hopen dat je niet wordt aangevallen. Zij bekijken alles vanuit de ergste, meest verschrikkelijke kant van wat kan gebeuren. Dit is de negatieve kant.

Ik bekijk het liever van de positieve kant. Hoop geeft de mogelijkheid om vol te houden. Volhouden in de zin van: je zult niet zomaar sterven, je hoeft het Coronavirus niet te krijgen en je hoeft niet blijvend van je dierbaren, die in quarantaine zitten, worden afgesneden.

Hoop werd onderzocht door C.S. Snyder en is volgens hem geen warm en fijn gevoel. Hij definieert hoop als een cognitief emotioneel proces dat uit drie componenten bestaat. Het is een proces dat je (gelukkig) in de meeste gevallen werd aangeleerd tijdens het opgroeien.

De drie onderdelen van het proces zijn:

  1. het doel
  2. de weg ernaartoe
  3. het gevoel dat je het kunt.

Als je weet waar je naar toe wilt, dan kun je een realistisch doel voorstellen. De volgende stap is het uitvogelen hoe je daar kunt komen, zelfs al kost dit moeite, een plan B of veel strijdlust om er te komen. Het is mogelijk om geconfronteerd te worden met tegenslag of teleurstelling. Zolang je het gevoel  hebt dat je het kunt zit je goed. Dan heb je vertrouwen in jezelf en vaar je op het vermogen om op het pad te blijven. Doordat je weet dat je het kunt, zul je volhouden en er komen.

Wanhoop is het tegengestelde woord. Wanhoop is de overtuiging dat morgen net zo zal zijn als vandaag. Dit is een vernietigende zin.

Het is dus zaak dat je hoop blijft houden.

Mijn kanttekening is dat hoop geen passief gebeuren is. Want je kunt niet verwachten dat je een doel zult bereiken zonder dat je er iets voor doet.

Stap 2 in het proces geeft dit duidelijk aan: de weg ernaartoe. 
De weg om mijn doel te bereiken is om anderen te helpen. Aan de ene kant met herinneringen door te fotograferen en aan de andere kant om jou verder te helpen met je ondernemerschap. Ik weet hoe goed systemen hierin werken.

Eenmaal een systeem aangeleerd dan kun je blijvend succes hebben daarmee. Je kunt het zelfs voor jezelf nog verbeteren, totdat het jouw systeem is geworden.

Zo wil ik het Benader je ‘oude’-klant systeem voor en met je ontwikkelen. Een syteem met belscripts, e-mail templates en allerlei mogelijkheden die je kunt inzetten om van jouw bestaande klanten raving clients te maken. Klanten die je helpen nog meer klanten te genereren en die mogelijk opnieuw bij je gaan kopen.

Om hier meer over te weten, indien je dat nog niet hebt gedaan, bekijk je mijn webinar hierover.

Om het systeem zo te maken dat het voor jou waardevol is om te gebruiken is wanneer al jouw vragen, worstelingen en belemmeringen onder handen worden genomen. Want ik weet hoe zeer we dagelijks obstakels in gedachten tegenkomen.

Alles om de hoop om zeep te helpen.

De mens laat zich door gedachten almaar tegenhouden; joh het kan niet waar zijn wat Boukje vertelt, dus doe het maar niet.

Ik zeg, ben die andere persoon, die krachtige persoon die met me wil werken om verbetering in jouw bedrijf aan te brengen.

Zorg dat je als eerste krijgt wat je nodig hebt om voordeel te behalen uit alles wat ik al ken en weet.

Doe mee met het ontwikkelen van de online training “Benader je oude-klant systeem” en krijg al jouw vragen beantwoord.

Breng zelfs mogelijk een testcase in! Maak het me moeilijk en ik zal laten zien dat jij meer kunt krijgen dan ooit verwacht.

Naast dat het nog mag ontwikkelen krijg je meer waar voor je geld dan wanneer het online programma straks staat. Ik beloon namelijk de early adapters in overvloed.

Meld je aan omdat jouw doel is meer tevreden en betalende klanten, omdat je het prettig vindt om geholpen te worden op je weg (ik weet hoe lastig deze soms is) en omdat je voelt dat je het kunt.

Ik hoop op een geweldig leuk groepje om mee te werken. Meld je hier aan: www.afscheidsfotograaf.nl/oude-klant

Je kunt je aanmelden tot vrijdag.

Hele fijne dag!
Boukje

PS
Uiteraard kun je dit blog doorsturen aan een ander.

Wil je niets meer van me missen? Meld je hier aan.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *